Pia Heikkilä analyserar i HBL 5.4.2025 rektorers förtida avgång vid ÅA, mycket i analysen håller jag med om. Det som jag däremot inte håller med om är analysen i slutet av vad universitetslagen år 2010 förde med sig.
Här talas
om managementideal i företagsvärlden, som automatiskt skulle föra med sig en
toppstyrning. Sådana ideal finns inte. Företag, såsom vilken som helst
organisation, kan ledas på olika sätt. Stereotypiskt brukar man tala om
Finlands "management by perkele" mot Sveriges diskuterande ledarstil.
Men att automatiskt säga att företagsvärlden har en viss stil kan man inte.
Däremot kan
man se en klar korrelation mellan ledningsstil och det ekonomiska resultat som
företagen visar upp. Företag med det som
jag kallar organisk kollegialitet, där man inkluderar medarbetare I
beslutsprocesser, förankrar beslut och ger medarbetare förtroende, klarar sig
bra. Företag, där personalen känner sig motiverad och uppskattad, klarar sig
genom svårigheter, då konjunkturer sviktar.
Företag som
idkar toppstyrning har mycket svårt att klara sig, speciellt då det intellektuella
arbetet är viktigt. Vårt nationella trauma Nokia var ett sådant - Nokia blev
mycket toppstyrt, där ledningen inte tolererade dåliga nyheter och alternativ -
ledningen omringade sig med "ja-sägare". Nokia gick nästan under -
trots att information och viljan fanns där - men den utnyttjades inte.
Under 70
och 80-talet upplevde flygbranschen ett flertal dödliga krascher. Den största
var KLM och PanAm kollisionen på Teneriffa med 583 dödsoffer. Den och många
andra krascher berodde på en hierarkisk ledning där flygkaptenens beslut inte
fick och vågades ifrågasättas - trots att styrman eller andra insåg att det
höll på att gå illa. I USA utvecklas det som idag kallas "Crew Resource
Management" (CRM), som går ut på att all information ombord som kan
påverka flygningen, oberoende av vem i personalen som har den, skall framföras
och kapten skall lyssna och använda den informationen i sitt
beslutfattande.
CRM
tillämpas i praktiken i alla flygbolag idag, och är den största orsaken till
att flygtrafiken idag uppvisar den säkerhet vi ser. CRM kunde till fördel
tillämpas i alla organisationer.
Så om man
skulle vilja tala om något managementideal som borde tillämpas, kunde man tala
om på information baserad inkluderande beslutsfattande (CRM) som ideal. Då
flygindustrin gick från toppstyrning till en inkluderande modell (CRM) undveks
många krascher och döda. Jag är övertygad att vilken organisation som helst
kunde undvika egna krascher genom att tillämpa samma.
Jerker
Björkqvist, Åbo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar