Kaikkien huulilla on nyt digiaalisatio, oppilaitoksissa puhutaan digioppimisesta
ja mietitään miten opetusta pitäisi digitalisoida. Mielestäni lähtökohdat ovat
väärät. Digitalisaatiolla tarkoitetaan yleisesti, miten yhteiskunnan ja
yritysten prosessit voidaan automatisoida. Hyvin määritellyt prosessit voidaan
automatisoida tietokonejärjestelmien avulla. Tällaisia prosesseja ovat
esimerkiksi verotusprosessit, valvontakameroiden kuvatunnistus, kirjanpito,
matkalaskujärjestelmät tai verkko-ostokset.
Luovat prosessit, kuten taiteen luominen,
kirjoittaminen, organisaation kehitys on toisaalta hyvin vaikeita automatisoida.
Väitän että oppimisprosessit kuuluvat luovien prosessien joukkoon, eli
oppiminen on hyvin vaikeasti automatisoitavissa. Oppiminen vaatii, että olemme
luovassa ympäristössä, jossa ajattelu ja ymmärtäminen voi kasvaa samalla kun
omaksumme tietoa. Oppiminen toimii parhaiten, kun ympärillä on muita henkilöitä
saman oppimisprosessin parissa. Sen takia opetuksen digitalisaatio on käsitteenä
aika vaarallinen, ja voi helposti viedä väärille poluille.
Toki hyviä tietolähteitä voidaan
luoda myös digitaalisessa muodossa. Tämä ei kuitenkaan ilmiönä ole mitään uutta,
kirjoja on tehty jo kauan ja videoformaatissa on tehty hyviä opetusvideoita jo
yli 40 vuotta. Videoiden ja digimateriaalin tuottaminen sekä jakelu on tänä
päivänä huomattavasti helpompaa, mutta laatu ei välttämättä sen takia hirveästi
parane.
Uskon
toki digitalisaatioon. Elämämme helpottuu automatisoinnin ja digitalisaation
ansiosta. Opetuksessa pitäisikin tähdätä siihen, miten huomioidaan nuorten
tulevan yhteiskunnan ja työympäristön muuttumista digitalisaation myötä.
Jerker
Björkqvist, TkT
Tietotekniikan
yliopistonlehtori, Åbo Akademi
Turun Sanomissa 10.3.2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar