I boken Good Strategy/Bad strategy tar UCLA professorn Richard Rumelt upp vad som gör strategier goda / dåliga.
En god strategi skall innehålla: Koherens, koordinerade handlingar, avsiktsförklaringar (policy), och nödvändiga resursers. En god strategi skall basera sig på att ha känt igen utmaningarna i verksamheten.
Nya styrkor kommer via nya infallsvinklar på det man gör.
Typiskt för en dålig strategi är:
- Fluff - Gibberish, använder sig av fina ord för att skapa en illusion av tänkande på hög nivå.
- Brist på att möta utmaningar - utmaningarna är inte hittade eller definierade. Utan att känna utmaningarna kan man inte evaluera strategin som skall hantera dem
- Man misstar målsättningar som strategi. Många dåliga strategier är bara önskningar, istället för handlingar runt hinder.
- Dåliga strategiska målsättningar. En strategisk målsättning sätts upp av en ledare som ett medel mot ett mål. Strategiska målsättningar är dåliga om de inte hanterar utmaningar eller är opraktiska.
De flesta organisationer har strategitexter som är typiska för en dåligt strategi. Men det finns undantag, t.ex. Nvidia gjorde en mycket effektiv enkel strategi, efter de analysera varför de låg på efterkälken jämfört med konkurrenter: Policy: lansera grafikkort varje 6 mån, de skapa team som koherent hanterade de utmaningar som kom emot. Resultat syns i börskursen - kursen har gått up 28000 % (dvs 280 gånger ökning!) på 10 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar