torsdag 20 september 2012

På bussen till Helsingfors

Sitter på bussen till Helsingfors. Onnibus, den både stannar utanför min hemdörr (nåja 300 m), och framför mitt mål, Innopoli 1 (nåja 500 m), i Esbo Otnäs. Priset för denna resa är 12,90 €, ganska dyrt för att vara Onnibus, men ingenting mot monopolens och kartellernas persontransporter i Finland i dag. Första gången någonsin jag kan åka till Helsingfors med allmänna transportmedel, där merkostnaden är mindre än med egen bil. Ja., för det mesta kan jag t.o.m. ta hyrbil från Hertz i grannskapet där jag bor, och besöka Helsingfors billigare än med kombinationen tåg / lokaltransporter. Absurt!

Jag skulle ha kunnat åka till Ylläs och vandra igår med samma bolag för 25€ (Åbo-Ylläs). Synd att man inte är studerande idag, med möjlighet för sådana utfärder.

När Onnibus lanserade sin linje Reso-Helsingfors (och övriga linjer), klagades det högljutt i dagspressen från de andra bussbolagen att konkurransen borde i lag förbjudas, den förstör ju deras fina (kartell)marknad. Hmm. påminner lite om asfaltbolagen 1994-2002 (eller var det nu exakt de årtalen).

Men på tal om konkurrens; målet för min Helsingforsexkursion är ett seminarium kring CLEEN FCEP (har med forskning och Finlands SHOK-program att göra, svårt att förklara kort). I huvudsak är det ju fråga om att se till att teknologin i vårt land hålls på sådan nivå att vi är konkurrenskraftiga idag och i framtiden. Vi måste klara oss i en ökande konkurrens.

Traditionellt har kvaliteten på teknologi i sig varit hög i Finland.  Men att vara innovativa; dvs förstå hur vi skall paketara olika lösningar för att det skall gå att sälja; har vi varit sämre på. Jag tror att vi behöver vara fördomsfria, lära oss hur vår omgivning fungerar för att detta skall lyckas. Vi behöver utbildning, men vi behöver också förståelse för andra kulturer, andra sätt att tänka. Det är bara då vi kan vara innovativa.

Åbo har en utmärkt grogrund. Vi har 40.000 studerande i staden; de är framtidens konsumenter. De om någon vet vad som behövs i framtiden. Bara vi förstår att utnyttja denna resurs. Men det krävs också attitydförändring. Arbetsmarknaden har ändrat i Finland; det vinns inte längre den saliggörande arbetsgivare, som rullar ut mattan för arbetssökande. Man måste själv vara aktiv. Jag vill att Åbo erbjuder ramarna för att kunna vara aktiv, och är en lockande boplats för dessa mänskor. Det skall vara lätt, och lockande att bo i Åbo med omnejd. Vi behöver entreprenörer, och andan i omgivningen skall stöda detta. Där har Åbo ännu en lång väg att gå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar